

Brochure og infoskrivelse


DET GODE BØRNELIV – marts 2025
BØRNESAGEN
DET GODE BØRNELIV, LDD`s Fag- og Medlemsblad, udgives d. 1. marts 2025 med temaet BØRNESAGEN. Det er 7 årgang og første blad i år, der udkommer.
Børnevelfærd i Danmark er i og på spil. Ambitionerne for børnevelfærd er høje uagtet, hvor man kigger hen eller, hvem man spørger. Alle interessenter vil børnene det godt. Der er dog udfordringer og problematikker, som kan vanskeliggøre, at alle de gode intentioner bliver til virkelighed. Eksempler på udfordringer, der ses og opleves på dagtilbudsområdet, er en stigning i udsathed omkring børnene, mangelfuld ressourceunderstøttelse i arbejdet med børn i udsatte positioner, rekrutteringsvanskeligheder i forhold til at få uddannet personale, kompleksitet i relation til ledelsesopgaven, markante forældre heraf udfordrende forældresamarbejde, lav kvalitet i forhold til det pædagogiske læringsmiljø osv.
Udfordringerne for dagtilbudsområdet er mange og forskelligartede. Sammenfattende kan man sige, at det aldrig har været vigtigere, at både samfundet og dagtilbuddene fokuserer på børnene og på børnesagen. Fokuserer på, hvad der er kerneopgaven herunder, hvilke måder der kvalificeret – på alle niveauer – kan arbejdes med løsninger på opgaven, så børnevelfærden sikres.
LDD har derfor valgt, at marts nummeret af DET GODE BØRNELIV skal handle om børnene – om børnesagen. Bladet har bidrag fra forskellige, spændende interessenter. DET GODE BØRNELIV indledes med en rammesættende artikel ”Det handler om børnene”, skrevet af Dorthe Filtenborg, LDD`s pædagogiske konsulent og redaktør af bladet, som giver stafetten videre til Janne Hedegaard Hansen, Center for Bedre Børneliv, til Dorte Rudi Andersen, Børns Vilkår, til Mia Lønsmann Skole, DCUM, videre til Marianne Kolanda Kruse, SKYGGEBØRN, til Pia Allerslev derpå til Tænketanken DEA samt afslutningsvis til fire børne- og ungepolitiske ordførere: Lotte Rod, Anni Matthiesen, Karina Adsbøl samt Theresa Berg Andersen.
DET GODE BØRNELIV udgives i et oplag på 2000 og kan hentes digitalt her på LDD`s hjemmeside.
Læs hele bladet her [ Det gode børneliv – marts 2025 ]
NYE FERIEREGLER
LDD udsender løbende information til vores institutioner i forhold til de nye ferieregler.
Som det fremgår af vores udsendte materiale i reolen ovenfor vil der kunne indhentes yderligere informationer via https://indberet.virk.dk/ny-ferielov
Materialet findes ligeledes under download ”løn- og personale”
DET GODE BØRNELIV er LDD`s Fag- og Medlemsblad, der udgives to gange årligt (marts og september) og stiller skarpt på faglighed, forskning og de fagprofessionelles pædagogiske udviklingspraksis med netop det gode børneliv i dagtilbuddet som omdrejningspunkt.
Med perspektiverende og uddybende artikler, interviews og reportager vil hvert nummer af DET GODE BØRNELIV generelt komme grundigt omkring i det pædagogiske og udviklingsmæssige landskab men specifikt beskæftige sig med det tema, som hvert nummer af DET GODE BØRNELIV har på dagsordenen.
I det første nummer af DET GODE BØRNELIV, der udkommer primo september 2019 er temaet ”Det professionelle læringsfællesskab” hvor spændende forskning, metodik og pædagogisk praksis omkring temaet foldes ud.
Det næste nummer af DET GODE BØRNELIV udkommer primo marts 2020 og vil belyse temaet ””Et styrket samarbejde med forældrene”.
Bladet kan hentes som PDF-fil ved at klikke på [ download side ] . Alle brochurer kan ligeledes hentes som PDF ved at navigere til [ download ]
PRAKSISNÆR LEDELSE – et uddannelsesforløb. Igennem de seneste år har lederrollen og lederopgaven ændret sig og stiller således i dag større krav til lederen og dennes kompetencer.
LDD har igen i foråret 2020 været så heldige at kunne indgå et samarbejde med COK og vil derigennem kunne tilbyde et lederuddannelsesforløb med fokus på praksisnær ledelse særligt tilpasset institutioner i LDD.
Forløbet er sammensat med fokus på at kunne give lederen nogle relevante og nødvendige ”værktøjer” i forhold til de mange udfordringer et samarbejdet med forældre, bestyrelse, medarbejdere m.m. kan give i en travl hverdag. Forløbet er ligeledes tænkt som en mulighed for at kunne stille skarpt på ledelse samt give mulighed for at kunne netværke med andre ledere af selvejende og/eller private institutioner.
Uddannelsesforløbet vil være for både ledere og souschefer og blive tilbudt i Herlev (med opstart den 5.6./3-2020) og Odense (med opstart den 16.17./3-2020).
Nærmere information vil kunne ses på LDD´s hjemmeside.
Undervisere er Bent Suhr fra COK og kontaktperson i LDD vil være Charlotte Henriksen, Faglig Konsulent – pædagogik, ledelse og samarbejde
Brochure kan hentes i PDF-fil ved at klikke på [ download ]
Services
Rekrutterings Sikring
LDD´s Rekrutterings Sikring er et tilbud til jer som institution/ bestyrelse/ ansættelsesudvalg der ønsker at blive aflastet, støttet og hjulpet i processen med ansættelse af ny institutionsledelse, og samtidig sikre sig imod økonomiske… [Læs mere]
Økonomi og regnskab
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har stor erfaring med økonomistyring af selvejende og private daginstitutioner. Det erfaringsgrundlag søger vi løbende at bygge videre på, med udvikling af vores løn- og… [Læs mere]
Løn og personale
Lønadministration i form af månedsvis lønkørsel i forhold til de data institutionen har indberettet via vores lønsystem, som p.t. er KMD Perspektiv. Vi afregner AM-bidrag, A-skat, ATP, pensionsbidrag, gruppelivsforsikringer, feriepenge til… [Læs mere]
Personalejura
Vi yder personalejuridisk rådgivning/sparring i forhold til arbejdsretslige, lovgivnings- og overenskomstmæssige forhold, herunder varetagelse af de administrative forhold i forbindelse med sygdomssager, tjenstlige samtaler, afskedigelsessager m.v. Endvidere varetager… [Læs mere]
IT services og support
IT er efterhånden blevet en mere og mere integreret del af de arbejdsprocesser, vi har i dag. Det gælder både Danske Daginstitutioner og ude hos vores selvejende og private kunder. Som en serviceminded organisation gør vi altid vores bedste at løse de it-problemer… [Læs mere]
Privatisering
LDD yder denne vejledning gratis, da initiativtagere til privatinstitutioner typisk ikke har penge til at betale rådgivere. Lykkes det ikke, at danne privat institutionen, vil der ikke være noget økonomisk mellemværende imellem os. Hvis det… [Læs mere]
Faglig pædagogisk rådgivning
LDD har et konsulentkorps, der alle er uddannede pædagoger, har bestridt lederstillinger igennem en årrække og sideløbende har uddannet sig indenfor forskellige grene af daginstitutionsområdet. Vi kan derfor tilbyde en bred vifte af services. En del af ydelserne… [Læs mere]