TIDSLINJE FOR LDD KURSER
2023
September
October
November
2024
January
March
25-09-20239:00 / 15:45
Uddannelse for lederaspiranter
Læs Mere
Uddannelse for lederaspiranter – Fredericia
Uddannelse

- for souschefer, pædagoger m.fl. med lyst og potentiale til ledelsesfunktioner
- souschefer
- stedfortrædere
- afdelingsledere
- pædagoger med lyst og potentiale til at varetage en ledelsesfunktion.
- at styrke nuværende afdelingsledere og souschefer i at være en del af et ledelsesteam
- at styrke nuværende stedfortrædere i at være klar til en konstituering som leder
- at give en målrettet introduktion til samarbejdet og sammenhængen i ledelsesopgaverne lokalt i daginstitutionen kombineret med LDD’s tilbud om administration, uddannelse og rådgivning
- at bidrage til deltagernes afklaring af egne kompetencer, ressourcer, potentialer i forhold til at kunne varetage en ledelsesfunktion
- at vejlede deltagerne i fortsat udvikling og uddannelse som leder
- at sikre kontinuitet i ledelsesopgaven i den enkelte daginstitution
- Nuværende souschefer, stedfortrædere og afdelingsledere som gerne vil styrkes i deres kompetencer, ressourcer, jobfunktion mv.
- Præsentation og gensidige forventninger
- Kort gennemgang af dagens program og uddannelsens opbygning
- Morgenmad under dette punkt
- Hvordan aflønnes de forskellige ledelsesfunktioner?
- Opgavefordeling og tid til ledelsesopgaverne
- Hvad betyder det, at en stedfortræder eller souschef begge har konstitueringspligt – og hvad er forskellen så til hverdag?
- Hvornår giver det mening at have flere ledelseslag?
- At gå fra rollen som ligeværdig kollega til at have en ledelsesfunktion
- At være en del af et ledelsesteam
- Ledelsesrummet i forhold til eksterne samarbejdspartnere og forældre
- Faglige kompetencer
- Personlige kvalifikationer
- Erfaring
- Tilgangen til ledelsesopgaven
- Brug af testværktøjer
- Besvarelse af cases
- Referencer
- Intern rekruttering
- Direkte personlig opfordring til at sende en ansøgning
- Netværk
- Annoncering
- Kort gennemgang af hhv. gensidige forventninger til dagens program
- Morgenmad under dette punkt
- Har overenskomsten noget at sige?
- Hvordan kan en opgave- og kompetencefordeling mellem de forskellige ledelsesfunktioner se ud?
- Individuelle øvelser med fælles feedback
- Med udgangspunkt i formiddagens individuelle øvelser gennemgår vi en pallette af muligheder for at styrke jeres faglige kompetencer og personlige kvalifikationer
- At indtage ”ledelsesrummet”, når man arbejder under en 2. ordens ledelse (hvor en leder leder andre ledere)
- At få harmoni mellem ens ledelsesopgaver, personlige værdier og privatliv
26-09-20239:00 / 12:00
Styrket samarbejde med forældrene – Odense
Kursus
LUKKET FOR TILMEDLINGER!
LDD KURSUS
”Styrket samarbejde med forældrene”
Underviser: Dorthe Filtenborg, Pædagogisk Udviklingskonsulent, LDD
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner tilbyder et kursus for pædagoger, faglige fyrtårne og PAU`ere, der stiller skarpt på, hvordan man som dagtilbud kan styrke sit samarbejde med forældrene. Kurset vil belyse samarbejdets indhold, kompleksitet og udfordringer samt give input til, hvordan man i dagtilbuddet kan kvalificere det eksisterende samarbejde med forældrene til at fremstå i en styrket udgave med afsæt i de krav og forventninger, der ligger i den styrkede pædagogiske læreplan. Kurset vil præsentere forskellige perspektiver på forældresamarbejde via oplæg, eksempler fra praksis samt inspirerende redskaber. Der vil også være indlagt mulighed for refleksion, som indbyder til gensidig inspiration mellem deltagerne.
Der udleveres kursusmateriale ved fysisk deltagelse, som består af kurset pointer og sammenfatning af oplæggets indhold.
Kursets rammesætning
Læs Mere- Historiske perspektiver på dagtilbuddets samarbejde med forældre
- Familien (forældrene) som barnets primære miljø
- Dagtilbuddet (det pædagogiske personale) som barnets sekundære miljø
- Barnet som dagtilbuddets og forældrenes fælles tredje
- Dagtilbuddets kerneopgave omkring barnet
- Den styrkede pædagogiske læreplan som afsæt for forældresamarbejdet
- Pædagogens betydningsfulde rolle og funktion
- Leg og læring samt læringsmiljø
- Samarbejdet omkring barnets brede læring
- Overgange, sammenhænge og rutiner i barnets hverdag
- Indkøring af barnet – modtagelse af forældrene
- Dagtilbuddets formidling og dokumentation af børns læring til forældrene
- Den uformelle og den formelle samtale med forældrene
- Kurset afholdes kl. 9:00 - 12:00
- Morgenmad kl. 8.30 - 9:00
- Formiddagskaffe kl. 10.30 - 10.45
- Medlemmer af Danske Daginstitutioner med administration: kr. 495,-
- Medlemmer af Danske Daginstitutioner uden administration: kr. 695,-
- Ikke-medlemmer af Danske Daginstitutioner: kr. 895,-
- Via hjemmesiden LDD.DK under kurser/aktivitetskalender
- Tilmeldingen er bindende (skriv gerne flere navne på én tilmelding)
- Tilmeldingsfristen er fastsat af hensyn til aftale med kursusstedet.
- Pladserne besættes efter ”først til mølle” princippet (medlemmer af LDD har fortrinsret).
- Er tilmeldingsfristen overskredet, kan man ringe til Christina Christiansen, Sekretariatet i LDD, på tlf. 2441 0902 og høre om, der er ledige pladser.
27-09-20239:00 / 12:00
Styrket samarbejde med forældrene – København
Kursus
LUKKET FOR TILMELDINGER!
LDD KURSUS
”Styrket samarbejde med forældrene”
Underviser: Dorthe Filtenborg, Pædagogisk Udviklingskonsulent, LDD
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner tilbyder et kursus for pædagoger, faglige fyrtårne og PAU`ere, der stiller skarpt på, hvordan man som dagtilbud kan styrke sit samarbejde med forældrene. Kurset vil belyse samarbejdets indhold, kompleksitet og udfordringer samt give input til, hvordan man i dagtilbuddet kan kvalificere det eksisterende samarbejde med forældrene til at fremstå i en styrket udgave med afsæt i de krav og forventninger, der ligger i den styrkede pædagogiske læreplan. Kurset vil præsentere forskellige perspektiver på forældresamarbejde via oplæg, eksempler fra praksis samt inspirerende redskaber. Der vil også være indlagt mulighed for refleksion, som indbyder til gensidig inspiration mellem deltagerne.
Der udleveres kursusmateriale ved fysisk deltagelse, som består af kurset pointer og sammenfatning af oplæggets indhold.
Kursets rammesætning
Læs Mere- Historiske perspektiver på dagtilbuddets samarbejde med forældre
- Familien (forældrene) som barnets primære miljø
- Dagtilbuddet (det pædagogiske personale) som barnets sekundære miljø
- Barnet som dagtilbuddets og forældrenes fælles tredje
- Dagtilbuddets kerneopgave omkring barnet
- Den styrkede pædagogiske læreplan som afsæt for forældresamarbejdet
- Pædagogens betydningsfulde rolle og funktion
- Leg og læring samt læringsmiljø
- Samarbejdet omkring barnets brede læring
- Overgange, sammenhænge og rutiner i barnets hverdag
- Indkøring af barnet – modtagelse af forældrene
- Dagtilbuddets formidling og dokumentation af børns læring til forældrene
- Den uformelle og den formelle samtale med forældrene
- Kurset afholdes kl. 9:00 - 12:00
- Morgenmad kl. 8.30 - 9:00
- Formiddagskaffe kl. 10.30 - 10.45
- Medlemmer af Danske Daginstitutioner med administration: kr. 495,-
- Medlemmer af Danske Daginstitutioner uden administration: kr. 695,-
- Ikke-medlemmer af Danske Daginstitutioner: kr. 895,-
- Via hjemmesiden LDD.DK under kurser/aktivitetskalender
- Tilmeldingen er bindende (skriv gerne flere navne på én tilmelding)
- Tilmeldingsfristen er fastsat af hensyn til aftale med kursusstedet.
- Pladserne besættes efter ”først til mølle” princippet (medlemmer af LDD har fortrinsret).
- Er tilmeldingsfristen overskredet, kan man ringe til Christina Christiansen, Sekretariatet i LDD, på tlf. 2441 0902 og høre om, der er ledige pladser.
02-10-20239:00 / 16:00
Lederuddannelse for nye ledere i private institutioner i LDD
Kære leder i en privat institution i LDD.
LDD udbyder atter vores populære grundlederuddannelse for nyansatte ledere der efter januar 2021 er tiltrådt stillinger i private institutioner omfattet af BUPL-overenskomst via LDD. Uddannelsen har i 2022/23 været populær og udgøres af 2 moduler, og nu udbyder vi atter modul 1.
Hidtil har omkring 40 ledere gennemført første del af uddannelsen, lidt over 30 helt afsluttet uddannelsen.
Uddannelsen er af LDD gjort obligatorisk, og du inviteres derfor til at deltage i et af de kommende forløb på modul 1, da du efter 2021 (altså i 2021/2022/2023) er tiltrådt som leder i en privatinstitution i LDD skal du gennemføre uddannelsesforløbet.
Formål
Uddannelsens formål er:
Læs Mere
Lederuddannelse modul 1 for nye ledere i private institutioner – Odense
Uddannelse

- at sikre kompetenceudvikling og fastholdelse af ledere i private institutioner
- at give en målrettet introduktion og uddannelse særligt rettet mod arbejdet som leder i private institutioner i LDD,
- at sikre introduktion til LDD
- via grundig introduktion at give fokus på at forebygge, at ledere kommer ud i udfordringer, der via uddannelse, viden mv. kunne have være undgået,
- at sikre grundlæggende ledelsesmæssige kompetencer og forståelse for arbejdet som leder i en privat institution
- at sikre, at ledere i institutioner administreret af LDD er bekendt med samspillet mellem lederrollen, bestyrelsen, kommunen, institutionens personale, LDD mv.
- Rammerne for driften af private daginstitutioner
- Forskellige driftsformer og ejerformer samt deres betydning for ledelse
- Vedtægtens vigtighed og grundlæggende funktion for institutionen
- Institutionens værdigrundlag
- Kommunens godkendelse i henhold til Dagtilbudsloven, ansøgningens funktion og fremtidige betydning
- Godkendelseskriteriernes betydning og forskellighed, ikke blot fra kommune til kommune, men også ift. godkendelsestidspunkt
- Økonomi – kommunalt driftstilskud og forældrebetaling
- Stillings- og funktionsbeskrivelse
- Relationen mellem leder og souschef
- Lederens ansvar for det daglige pædagogiske og administrative arbejde
- Sammenspil med dagtilbudsloven - lov og anbefalinger
- Sikring af gennemskuelig ledelse
- Lederen som den operative ledelse contra bestyrelsen som den politiske ledelse
- Lederens reference til bestyrelsen
- hvordan,
- hvor meget,
- strategisk, hvordan kommunikeres der
- Rekruttering af børn
- Bestyrelsens ansvar i henhold til vedtægter, forretningsorden og Dagtilbudsloven
- Bestyrelsens rolle ift den daglige administrative og pædagogiske ledelse
- Lederen tilknyttet tæt bestyrelsens med de opgaver en daglig leder har (tilforordnet og lederens ansvar ift. at sikre, bestyrelsen har de rette informationer, data mv. for at kunne indtage en overordnet politisk ledelse
- Rammer og krav i forhold til en balance mellem kontrol og kvalitetssikring
- Det nye tilsynskoncept
- Lederens rolle og ansvar
- Lovgivningens rammer
- Borgerens rettigheder
- Kommunens ansvar
- Sammenspil med vejledning – og hvor
- Lederens ansvar og rolle
- At klæde bestyrelsen på til bestyrelsesarbejdet
- Forberedelse til bestyrelsesmøderne
- Lederens samarbejde med bestyrelsen
- Langsigtet planlægning, bestyrelsens årshjul
- Dagsordener og referater
- Rekruttering af nye bestyrelsesmedlemmer – et lederanliggende?
- Hands on/praktisk session
- Ansvar for det daglige pædagogiske arbejde
- Lederen som rollemodel
- At turde tænke, før man taler
- Rammesætte sit ledelsesrum
- Hvilke opgaver skal naturligt påbegyndes løsning af nu?
10-10-20239:00 / 16:00
Lederuddannelse for nye ledere i private daginstitutioner i LDD – modul 2, den 10.-11. oktober 2023
Kære leder i en privat institution i LDD!
Vi er nu atter klar med endnu et modul 2 af LDD’s lederuddannelse. Dette modul udbydes som et samlet 2-dages modul afviklet i Allerød. Senere i foråret 2024 bliver modulet atter udbudt i Odense.
Uddannelsen var i 2022 ret populær og udgøres af 2 moduler, og nu udbydes atter modul 2.
I 2022 gennemførte flere ledere uddannelsen, heraf har over 30 helt afsluttet uddannelsen.
En forudsætning for deltagelse i modul 2 er, at modul 1 er færdigafsluttet. Vi håber at se rigtig mange af jer, der allerede har afsluttet første modul.
På modul 2 vil undervisere være fra LDD’s økonomiafdelinger, HR-jurister, rekrutteringsservice og eventuelt udvalgte konsulenter, yderligere har vi heldige at Lene Skou Gleerup, Lederfaglig konsulent BUPL Østjylland, atter underviser.
Der vil være mulighed for dialog med og spørgsmål til underviserne undervejs i oplæggene.
Formål
Uddannelsens formål er:
Læs Mere
Lederuddannelse modul 2 for nye ledere i private daginstitutioner – Allerød
Uddannelse

- at sikre kompetenceudvikling og fastholdelse af ledere i private institutioner
- at give en målrettet introduktion og uddannelse særligt rettet mod arbejdet som leder i private institutioner i LDD,
- at sikre introduktion til LDD
- via grundig introduktion at give fokus på at forebygge, at ledere kommer ud i udfordringer, der via uddannelse, viden mv. kunne have være undgået,
- at sikre grundlæggende ledelsesmæssige kompetencer og forståelse for arbejdet som leder i en privat institution
- at sikre, at ledere i institutioner administreret af LDD er bekendt med samspillet mellem lederrollen, bestyrelsen, kommunen, institutionens personale, LDD mv.
- Forældreopkrævning, søskenderabat, friplads mv.
- Ultrakort rammesætning – regler som rammesætning / retningsanvisende
- (den ”institutionaliserede” ledelsesret og pligt – pjece)
- Tvivl som motor for væsentlige overvejelser og værdier
- Hvor længe skal jeg forfølge fastholdelse – og hvilken effekt har det?
- Hvis jeg selv mister troen/fornemmelsen af at det nytter
- Isolation
- Nyt og ukendt fagstof
- Inddragelse af andre aktører / rådgivere (TR, mellemledere, bestyrelsen, Fagforening, jobcenter, HR / LDD)
- Usikkerhed i personalegruppen
- ”den det drejer sig om”
- ”De øvrige medarbejdere
- ”Forældre og andre”
- Samtaler
- Sygefravær
- Proces i forhold til besparelser
07-11-202317:30 / 21:00
Bestyrelseskursus – Private – Odense
Bestyrelseskursus
LUKKET FOR TILMELDINGER!
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Mødecenter Odense
Buchwaldsgade 48
5000 Odense C
Tilmelding senest 2/10 2023
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
09-11-202317:30 / 21:00
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Griffen Spahotel
Nordre Kystvej 34
3700 Rønne
Tilmelding senest 2/10 2023
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere
Bestyrelseskursus – Private – Rønne
Bestyrelseskursus

- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
14-11-202317:30 / 21:00
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Golf Hotel
Hans Tausens Alle 2
8800 Viborg
Tilmelding senest 5/10 2023
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere
Bestyrelseskursus – Private – Viborg
Bestyrelseskursus

- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
20-11-20239:00 / 15:45
Uddannelse for lederaspiranter
Læs Mere
Uddannelse for lederaspiranter – Allerød
Uddannelse

- for souschefer, pædagoger m.fl. med lyst og potentiale til ledelsesfunktioner
- souschefer
- stedfortrædere
- afdelingsledere
- pædagoger med lyst og potentiale til at varetage en ledelsesfunktion.
- at styrke nuværende afdelingsledere og souschefer i at være en del af et ledelsesteam
- at styrke nuværende stedfortrædere i at være klar til en konstituering som leder
- at give en målrettet introduktion til samarbejdet og sammenhængen i ledelsesopgaverne lokalt i daginstitutionen kombineret med LDD’s tilbud om administration, uddannelse og rådgivning
- at bidrage til deltagernes afklaring af egne kompetencer, ressourcer, potentialer i forhold til at kunne varetage en ledelsesfunktion
- at vejlede deltagerne i fortsat udvikling og uddannelse som leder
- at sikre kontinuitet i ledelsesopgaven i den enkelte daginstitution
- Nuværende souschefer, stedfortrædere og afdelingsledere som gerne vil styrkes i deres kompetencer, ressourcer, jobfunktion mv.
- Præsentation og gensidige forventninger
- Kort gennemgang af dagens program og uddannelsens opbygning
- Morgenmad under dette punkt
- Hvordan aflønnes de forskellige ledelsesfunktioner?
- Opgavefordeling og tid til ledelsesopgaverne
- Hvad betyder det, at en stedfortræder eller souschef begge har konstitueringspligt – og hvad er forskellen så til hverdag?
- Hvornår giver det mening at have flere ledelseslag?
- At gå fra rollen som ligeværdig kollega til at have en ledelsesfunktion
- At være en del af et ledelsesteam
- Ledelsesrummet i forhold til eksterne samarbejdspartnere og forældre
- Faglige kompetencer
- Personlige kvalifikationer
- Erfaring
- Tilgangen til ledelsesopgaven
- Brug af testværktøjer
- Besvarelse af cases
- Referencer
- Intern rekruttering
- Direkte personlig opfordring til at sende en ansøgning
- Netværk
- Annoncering
- Kort gennemgang af hhv. gensidige forventninger til dagens program
- Morgenmad under dette punkt
- Har overenskomsten noget at sige?
- Hvordan kan en opgave- og kompetencefordeling mellem de forskellige ledelsesfunktioner se ud?
- Individuelle øvelser med fælles feedback
- Med udgangspunkt i formiddagens individuelle øvelser gennemgår vi en pallette af muligheder for at styrke jeres faglige kompetencer og personlige kvalifikationer
- At indtage ”ledelsesrummet”, når man arbejder under en 2. ordens ledelse (hvor en leder leder andre ledere)
- At få harmoni mellem ens ledelsesopgaver, personlige værdier og privatliv
22-11-202317:30 / 21:00
Bestyrelseskursus – Selvejende – Roskilde
Bestyrelseskursus
LUKKET FOR TILMELDINGER!
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Comwell Roskilde
Vestre Kirkevej 12
4000 Roskilde
Tilmelding senest 18/10 2023
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
23-11-202317:30 / 21:00
Bestyrelseskursus – Private – Hvidovre
Bestyrelseskursus
LUKKET FOR TILMELDINGER!
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Hotel Scandic Hvidovre
Kettevej 4
2650 Hvidovre
Tilmelding senest 19/10 2023
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
28-11-202317:30 / 21:00
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Restaurant Skovbakken
Østervangsvej 1
8900 Randers C
Tilmelding senest 19/10 2023
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere
Bestyrelseskursus – Selvejende – Randers
Bestyrelseskursus

- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
03-01-202417:30 / 21:00
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Sted
Scandic Hvidovre
Kettevej 4
2650 Hvidovre
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere
Bestyrelseskursus – Selvejende – Hvidovre
Bestyrelseskursus

- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
12-03-202417:30 / 21:00
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Afholdes på:
Hotel Kirstine
Købmagergade 20
4700 Næstved
Tilmelding senest 1/2 2024
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere
Bestyrelseskursus – Private – Næstved
Bestyrelseskursus

- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur
21-03-202417:30 / 21:00
Kære institutioner og bestyrelser!
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD) har en lang tradition for at sikre, at bestyrelserne i de tilknyttede institutioner uddannes bedst muligt til det vigtige arbejde det er, at sidde i en bestyrelse. Derfor er bestyrelseskurser noget LDD prioriterer højt.
LDD er atter klar med en række bestyrelseskurser specielt rettet mod selvejende institutioner med enten driftsaftale eller privatdrevne, og I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen samt tilmelde jer. Nogle af kurserne er der allerede inden invitationen er udsendt kommet tilmeldinger til.
Det er som bestyrelsesmedlem vigtigt at have overblik over, hvilke kompetencer, rettigheder og forpligtelser bestyrelsesmedlemmer i en privat eller selvejende institution har. Det kan dog være svært at forholde sig til, hvem der bestemmer hvad, hvorfor og hvordan, da det er vigtigt, at bestyrelsen ikke begynder at blive operationelle og blander sig i daglig drift. På kurserne får bestyrelsen den korrekte, relevante og vigtige introduktion til bestyrelsesarbejdet og dets rammer. Dette og meget mere bliver rundet som et led i kurset.
I institutionerne holdes der bestyrelsesvalg hen over hele året, og dermed kommer der løbende nye bestyrelsesmedlemmer, derfor udbyder LDD disse kurser fordelt på foråret og efteråret.
Vi opfordrer til, at bestyrelsen sammen med institutionens ledelse deltager i kurserne, så bestyrelsen og ledelsen altid er klædt ordentlig på til opgaven samt løbende opdateres ift. bestyrelsesarbejdets rammer mv.
Vær opmærksom på, at kurserne har fokus efter, om de er beregnet på privat drevne institutioner eller selvejende institutioner med driftsaftale med kommunen. I mange tilfælde kan man dog også få udbytte af kurset, selvom det måske ikke lige netop er rettet mod den type institution, man kommer fra. Dog skal man være opmærksom på, at kurserne i hovedtræk vil omtale den målgruppe, der er for kurset.
Sted
Mødecenter Odense
Buchwaldsgade 48
5000 Odense
Program
Kurset giver inspiration til et positivt og struktureret bestyrelsesarbejde, hvor afklaring af kompetenceområder giver bestyrelsesmedlemmerne et godt afsæt til at deltage i bestyrelsens arbejde. Kurset indeholder bl.a. følgende emner:
Læs Mere
Bestyrelseskursus – Private – Odense
Bestyrelseskursus

- Introduktion til bestyrelsesarbejdet i selvejende/private daginstitutioner
- Lovgivningens rammer
- Bestyrelsens samarbejde og samspil med den daglige ledelse
- Vedtægternes betydning og status mv.
- Tavshedspligt: Hvorfor og hvordan?
- Forskellen mellem ”principper” og ”konkrete handlinger”
- Arbejde både politisk og sagsorienteret, hvor det er relevant
- Bestyrelsens ansvar som virksomhedens politiske niveau ift. at have en operationel ledelse
- Samarbejde med udgangspunkt i de enkelte medlemmers kompetencer
- Målrettet anvendelse af bestyrelsesmøderne
- Inspiration til at få skabt en god mødekultur