Opsætning af sikker mail i Outlook 2016
Processen består af 3 trin:
Denne vejledning forudsætter, at nøglefilen vedrørt medarbejdersignatur fra NETS er installeret på computeren!
- Indlæsning af medarbejdersignatur ind i Outlook 2016 ved hjælp af nøglefilen
- Læg modtagerens e-mail med dens sikkerhedscertifikat ind i adressekartoteket i Outlook 2016
- Afsend signerede og/eller krypterede e-mail til den oprettede modtager i adressekartotek
Hele manualen kan downloades med skærmbilleder her: [ Hent vejledning i sikker mail ]
Trin 1 – Indlæsning af medarbejdersignatur
- Start Microsoft Outlook 2016
- Klik på ”Filer”
- Klik dernæst på “Indstillinger“
- Klik på “Center for sikkerhed og rettighedsadministration“
- Klik på “Indstillinger for Center for sikkerhed og rettighedsadministration…“
- Klik på ”Mailsikkerhed” og fjern markering udfor ”Send signeret meddelelse i klar tekst”. Klik derefter på ”Indstillinger”
- Klik på ”Vælg” for at hente medarbejdersignatur ind i Outlook, og derefter på “OK“
- Tryk “OK” for at afslutte, og luk derefter alle åbnede vinduer
Trin 2 – Læg modtagerens certifikat ind i Outlook adressekartotek
HENT MODTAGERENS VCARD – (ANBEFAL DETTE TRIN)
- Klik ind på NETS hjemmeside: NETS – Søg efter certifikat
- Angiv modtagerens e-mail og tryk på “Søg“
- Tryk på “HENT SOM VCARD” og gem det i “C:\public-certifikater”
- Åben derefter din Outlook og træk VCARD’et hen over kontakt-ikonet og slip
( Kontakt-ikonet ligger nederste på venstre hjørne i dit Outlook )
- Tryk derefter på “Gem og luk” for at oprette modtagerens sikker mail profil
BEMÆRK: Hvis du vælger at hente modtagerens VCARD, skal du springe punkt “A)” og “B)” herunder over og fortsæt ved TRIN 3!!!
A) Hent modtagerens sikker-mail-certifikat
- Klik ind på NETS hjemmeside: NETS – Søg efter certifikat
- Angiv modtagerens e-mail og tryk på “Søg“
- Tryk på “HENT CERTIFIKAT“
- Gem det et sted på computeren (f.eks. i C-drevet i mappen “public-certifikater”)
B) Læg certifikatet ind i adressekartotek
- Start Outlook 2016 op
- Klik derefter på ikonet “Adressekartotek“
- Klik på “Filer“
- Klik på “Ny adresse…“
- Klik derefter på “Ny kontakt” og “OK“
- Udfyld felterne: Fuldenavn, gem som og mail
- Tryk derefter på ikonet “Certifikater“
- Tryk på “Importér…” og hent det overnævnte certifikater ind
- Tryk tilsidste på “Gem og luk” for at parre modtagerens e-mail med certifikatet
Trin 3 – Send sikker/signerede mail
- Start Outlook 2016 op
- Tryk på “Ny mail“
- Vælg fanebladet “Indstillinger“, og tryk derefter på “Krypter” og/eller “Signer“
- Klik på “Til” og vælg den modtager, du gerne vil sende sikker mail til
- Skriv din mail og send
BEMÆRK: Hvis modtageren ikke kan læse din krypterede mail, så send ham/hende en signerede testmail. Bed personen om at besvare mailen signerede tilbage til dig. Det løser jeres problem omkring blankede krypterede mail.
Last Update: august 15, 2021