Q: Gælder der særlige forhold omkring sprogvurderinger, den pædagogiske læreplan mv., under genåbningen?
A: Alle dagtilbud skal med genåbningen sikre børns trivsel og tryghed og så vidt muligt skabe pædagogiske læringsmiljøer med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan.
Børne- og Undervisningsministeriet skriver bl.a.:
Dagtilbud skal i en fase med genåbning sikre børns trivsel og tryghed og så vidt muligt skabe pædagogiske læringsmiljøer med udgangspunkt i tilgangen i den pædagogiske læreplan om blandt andet leg, børneperspektiver og tryghed, ligesom der igen skal foretages sprogvurderinger og sprogstimulering i det omfang det er muligt ud fra sundhedsfaglige forhold.Den gradvise åbning betyder, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med genåbningen kan udskyde sprogvurderinger og udskyde implementeringen af læreplanen, herunder offentliggørelse og evaluering af læreplanen. Der skal fortsat foretages tilsyn.
Det er den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for dagtilbuddet eller pasningsordningen, der ud fra de sundhedsfaglige retningslinjer tilrettelægger, hvordan det konkrete tilbud vil være under genåbningen. |
På Børne- og Undervisningsministeriet hjemmeside kan man finde de opdaterede rammer for genåbning af dagtilbud på dette link:
Her er der også information om øvrige ministerielle rammer for genåbning, organisering mv.