A: Kan ansatte i en selvejende eller privat institution pålægges at skulle arbejde i en kommunal institution, hvor kommunen også tilbyder nødpasning for børn fra selvejende institutioner?
A: Kommunen kan ikke umiddelbart pålægge personale fra en selvejende eller privat institution forflyttelse til en kommunal institution eller ledelsesmæssigt at blive underlagt kommunen som arbejdsgiver. Selvejende og private institutioner er selvstændige juridiske enheder og arbejdsgiver for de medarbejdere, der er ansat i den enkelte institution.
Bestyrelse og ledelsen i en selvejende eller privat institution vil kunne beslutte og meddele personalet, at de skulle gøre midlertidig tjeneste i en kommunal institution, hvis nødpasningen nødvendiggør det.
En selvejende eller privat institutions kan beslutte sig for at samarbejde med kommunen om nødpasning og inden for tidligere nævnte rammer lade sit personale udføre arbejdet midlertidigt på en anden lokation end normalt.
Personale i selvejende og private institutioner ikke uvant med at tage på tur til fx springcenter, svømmehal, en offentlig legeplads mv. I disse situationer udføres arbejdet ikke på den lokation, hvor arbejdsgiveren har sin fysiske adresse, men på det sted, hvor til turen mv. er gået. Det vil derfor ikke være unormalt, at arbejdet også kan udføres andre steder end, hvor institutionens adresse officielt er placeret.
Det skal understreges, at ledelsesretten for personale, som gør midlertidig tjeneste på en anden lokation, fortsat er hos den selvejende eller private institution. Hvis personale, der gør midlertidig tjeneste på en anden lokation, oplever udfordringer ift. ledelse mv., skal den pågældende medarbejder henvende sig til sin ”normale” leder for afklaring.
Hvis en selvejende eller privat institution ikke ønsker at indgå i et tilbudt samarbejde med kommunen om nødpasning, vil det være den enkelte selvejende eller private institution, der lokalt skal sørge for at etablere og personalemæssigt dække nødpasning mv.